Kosmetyki naturalne, indyjskie, arabskie - Tanie zakupy on-line       Darmowa dostawa powyżej 175 PLN             Zamówienia telefoniczne:  790 660 222


Kwas foliowy

Ocena użytkowników: / 20
SłabyŚwietny 

Kwas foliowy po raz pierwszy wyizolowano z liści szpinaku.Kwas foliowy po raz pierwszy wyizolowano w 1941 roku z liści szpinaku. Stąd też pochodzi nazwa tej witaminy, bowiem folium (łac.) oznacza liść. Organizm ludzki nie jest w stanie wytwarzać  kwasu foliowego, dlatego niezbędne jest dostarczenie tego składnika wraz z dietą.

Witamina B9 występuje niemal we wszystkich produktach spożywczych, zarówno zwierzęcych jak i roślinnych.

Kwas foliowy - funkcje w organizmie, zapotrzebowanie, źródła w pożywieniu, skutki nadmiaru i niedoboru

Rola kwasu foliowego w organizmie

Kwas foliowy pełni ważną rolę w procesie tworzenia czerwonych ciałek krwi, a także neurostymulatorów - serotoniny i noradrenaliny. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania układu nerwowego. Działa uspokajająco i kojąco na zmysły. Pomaga radzić sobie ze stresem. W okresie płodowym reguluje rozwój komórek nerwowych.

Kwas foliowy na smutki

"Kwas foliowy, obecny w owocach, warzywach, wzbogaconym zbożu i różnych suplementach diety, doskonale poprawia nastrój. Badania wykazały, że osoby o mniejszym stężeniu kwasu foliowego we krwi łatwiej i częściej popadają w depresję."

"1001 superporad zdrowotnych" Esme Floyd

Kwas foliowy w ciąży

Niedobór kwasu foliowego u przyszłej mamy może doprowadzić do zaburzenia rozwoju układu nerwowego dziecka, czego następstwem może być między innymi rozszczepienie kręgosłupa, przepuklina mózgu i rdzenia kręgowego oraz bezmózgowie. Ponieważ mózg i rdzeń kręgowy dziecka kształtują się już w pierwszym miesiącu ciąży, w celu profilaktyki wad wrodzonych należy zapewnić odpowiednią podaż kwasu foliowego na długo przed podjęciem decyzji o zajściu w ciążę (w okresie trzech miesięcy poprzedzających planowane poczęcie). W celu zapobiegania wadom wrodzonym układu nerwowego, Polski Narodowy Program Ochrony Zdrowia opracowany przez zespół ekspertów zaleca spożywanie ok. 0,4 - 1 mg kwasu foliowego dziennie przez wszystkie kobiety w wieku rozrodczym (kwas foliowy w tabletkach cechuje się znacznie większą przyswajalnością niż kwas foliowy z pożywienia).

Kwas foliowy a defekt enzymatyczny

Ponieważ dość powszechnym zjawiskiem jest występowanie defektu enzymatycznego (nieprawidłowości związane z przyswajaniem folianów z pożywienia), który dotyka nawet 50% kobiet, specjaliści coraz częściej zalecają więc profilaktyczną suplementację diety kwasem foliowym pod postacią metafoliny, czyli już przetworzonej, aktywnej formy folianu, która jest lepiej przyswajalna przez organizm niż kwas foliowy.

Witamina B9 ma także pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków. Z badań szwedzkich naukowców wynika, że odpowiednia podąż witaminy zmniejsza ryzyko poronienia.

Kwas foliowy w profilaktyce i leczeniu alergii i astmy

Kwas foliowy może już niedługo okazać się istotnym czynnikiem w profilaktyce alergii i astmy, oraz łagodzeniu reakcji alergicznych, gdyż jak informuje Journal of Allergy & Clinical Immunology,  Naukowcy z Johns Hopkins Children's Center odkryli związek pomiędzy kwasem foliowym, a ryzykiem wystąpienia alergii i astmy. Zdaniem specjalistów  wyniki prac badawczych wyraźnie wskazują, że im wyższy poziom kwasu foliowego we krwi tym niższy poziom przeciwciał IgE, mniej symptomów alergii i mniejsze ryzyko astmy. Niedobór kwasu foliowego wiąże się również ze wzrostem ryzyka kataru siennego (40%) i atopii (31%).

Kwas foliowy w profilaktyce AMD

W świetle najnowszych odkryć nauki, suplementacja kwasem foliowym może okazać się niezwykle obiecującym i znaczącym elementem profilaktyki AMD – choroby, która jest główną przyczyną utraty wzroku i problemów z widzeniem u osób dorosłych.

Na łamach Archives of Internal Medicine opublikowano wyniki badań naukowych wskazujących, że kwas foliowy  wraz z witaminami B6 i B12 może zredukować aż o 34%  ryzyko AMD (in. degeneracji plamki żółtej związane z wiekiem). Już po dwóch latach trwania doświadczenia przyjmowanie kompleksu witamin zmniejszyło ryzyko wystąpienia AMD o 34%, a ryzyko AMD charakteryzującego się znaczną utratą wzroku aż o 41%.

Kwas foliowy a ryzyko chorób serca

Wyniki badań naukowych prowadzonych przez naukowców z uniwersytetu w Kalifornii wskazują, że kwas foliowy wspólnie z witaminą B12 wspomaga leczenie chorób serca i zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej, udaru, zawału mięśnia sercowego i zakrzepicy.

Kwas foliowy w profilaktyce raka piersi

Zdaniem badaczy z Harvard School of Public Health kompleks witamin B9 i B12 obniża ryzyko raka piersi. Natomiast australijscy naukowcy odkryli, że kwas foliowy zmniejsza ryzyko uszkodzeń DNA, z co za tym idzie ryzyko powstania nowotworów.

Kwas foliowy bywa również stosowany w leczeniu i profilaktyce parodontozy. Wpływa korzystnie na odporność organizmu i  funkcjonowanie układu pokarmowego.

Kwas foliowy łagodzi migrenę

Zdaniem australijskich naukowców z Genomics Research Center kwas foliowy wspólnie z pozostałymi witaminami z grupy B może znacznie łagodzić bóle migrenowe i zmniejszać liczbę ataków migreny. Prawdopodobnie witaminy B-kompleks regulują poziom homocysteiny, której nadmiar wiązany jest ze zwiększonym ryzykiem napadów migreny.

Kwas foliowy a utrata słuchu

Magazyn Journal of Nutrition opublikował wyniki badań naukowców z Uniwersytetu w Sydney wskazujące, że zbyt niski poziom kwasu foliowego we krwi wiąże się z 35% wzrostem ryzyka utraty słuchu wraz z wiekiem. W pracach badawczych wzięło udział 2,956 osób w wieku 50 lat i starszych.

Zdaniem badaczy kwas foliowy może zapobiegać utracie słuchu, gdyż zmniejsza poziom homocysteiny w krwiobiegu. Zbyt wysoki poziom homocysteiny zwiększa ryzyko wielu chorób i demencji. Nadmiar homocysteiny może również upośledzać przepływ krwi w naczyniach krwionośnych ucha wewnętrznego, co zwiększa ryzyko utraty słuchu wraz z wiekiem.

Przyczyny niedoborów kwasu foliowego

Kwas foliowy z pożywienia jest wchłaniany jedynie w około 50%. Jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, wrażliwą na  działanie wysokiej temperatury i światła.

Długotrwałe gotowanie i smażenie niszczy kwas foliowy w pożywieniu, dlatego dobrym rozwiązaniem może okazać się gotowanie na parze i spożywanie surowych liści sałaty czy szpinaku.

Podczas przyrządzania potraw, do gotującej wody przechodzi nawet 90% kwasu foliowego. Dlatego zawsze gotuj warzywa w minimalnej ilości wody. Nie wylewaj wywaru - użyj go do przygotowania np. sosu.

Także przechowywanie produktów spożywczych przez dłuższy czas może doprowadzić do częściowej utraty folianów.

Do rozkładu kwasu foliowego dochodzi również w trakcie produkcji wysoko-rafinowanych produktów spożywczych. Podczas przemiału zbóż na jasną mąkę lub podczas produkcji kasz wysoko-oczyszczonych dochodzi do utraty do 80% witaminy B9.

Do niedoborów kwasu foliowego może dojść w wyniku nadużywania alkoholu, stosowania długotrwałych postów i głodówek, a także jednostronnej, mało-urozmaiconej diety. Działanie kwasu foliowego zmniejszają niektóre leki m.in. przeciwbólowe, przeciwpadaczkowe, kortyzon, sulfamidy i antybiotyki. Na niedobory witaminy B9 są narażone także kobiety stosujące doustne środki antykoncepcyjne i palacze papierosów.

Niedobór kwasu foliowego wśród kobiet

Zdaniem dr Linda Ojeda autorki „Menopauza bez leków" Niedobór kwasu foliowego jest powszechny u kobiet, zwłaszcza tych, które wytwarzają lub przyjmują dodatkowy estrogen, kobiet w ciąży, alkoholiczek i starszych osób.

Skutki niedoboru kwasu foliowego w organizmie:

  • wady rozwojowe dzieci (bezmózgowie, przepuklina mózgowo-rdzeniowa, rozszczep kręgosłupa, rozszczep podniebienia),
  • niedokrwistość (anemia)
  • zmiany w szpiku kostnym,
  • nerwowość i drażliwość,
  • osłabienie,
  • problemy z zasypianiem,
  • biegunka,
  • bladość skóry,
  • zaczerwienienie i owrzodzenia języka,
  • wczesne, nagłe siwienie włosów.

Skutki nadmiaru witaminy B9 w organizmie

Wysokie dawki kwasu foliowego stosowane przez dłuższy czas mogą doprowadzić do przedawkowania objawiającego się zaburzeniami ze strony układu nerwowego i pokarmowego (brak apetytu, wzdęcia, nudności) oraz reakcjami alergicznymi. Nadmiar kwasu foliowego powoduje także wytwarzanie szkodliwych kryształów folacyny w moczu.

Źródła kwasu foliowego w pożywieniu

kapusta, brukselka, sałata, szpinak, pomarańcze, truskawki, morele, brzoskwinie, śliwki, banany, jabłka, otręby pszenne, chleb razowy, wątróbka, fasola, zielony groszek, soja, natka pietruszki, szparagi, kalafior, bób, jaja (żółtko),  kiełki zbóż, śledź, morszczuk, mintaj, nabiał.

Zapotrzebowanie organizmu na kwas foliowy

Rekomendowana dzienna dawka kwasu foliowego wynosi 400 mikrogramów. W przypadku kobiet w I i II trymestrze ciąży dawka ta wzrasta do 600mcg. Natomiast w przypadku kobiet karmiących piersią wynosi 530mcg.

Interakcje

Kwas foliowy łączy się biochemicznie z witaminą B12, w związku z czym najlepiej jest przyjmować witaminy z grupy B razem.

Kwas foliowy - przydatne linki:

 

Patrycja Bydlińska

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież




Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka cookies.

Akceptacja:

EU Cookie Directive Module Information