Czekolada może chronić przed udarem mózgu
czwartek, 04 marca 2010 13:57
Udar mózgu jest główną przyczyną inwalidztwa u osób po 40 roku życia. Stanowi trzecią co do częstości przyczynę zgonów w Polsce.
Każdego roku udar mózgu dotyka ponad 70 tysięcy Polaków, z czego ponad 30 tysięcy umiera.
Przyczyny udaru mózgu
Do udaru mózgu może dojść w dwojaki sposób. Jeśli np. na skutek wysokiego ciśnienia krwi nastąpi przerwanie naczyń krwionośnych w mózgu i wylew krwi do mózgu mamy do czynienia z udarem mózgu krwotocznym.
Natomiast jeśli dojdzie do zmniejszenia dopływu krwi do mózgu na skutek zmniejszenia światła naczyń krwionośnych na skutek np. miażdżycy tętnic, lub całkowitego zatkania tętnicy przez np. zakrzep, następuje niedokrwienny udar mózgu, który skutkuje niedotlenieniem tkanek mózgu objętych udarem i w konsekwencji ich martwicą.
"Obecne w czekoladzie flawonoidy to flawonole, zwłaszcza katechina, epikatechina oraz proantocyjanidyny. Czekolada jest także bogatym źródłem teobrominy o właściwościach przeciwutleniających. W produktach na bazie ciemnej (gorzkiej) czekolady, o wysokiej zawartości kakao (70%), występuje zwykle więcej tych przeciwutleniaczy..."
"101 produktów dla zdrowia i życia" David Grotto
Czekolada a ryzyko udaru mózgu
Raport opublikowany przez American Academy of Neurology wskazuje, że regularne spożywanie czekolady może znacznie zmniejszyć ryzyko udaru mózgu. Naukowcy z McMaster University i University of Toronto przeanalizowani wyniki 3 prac badawczych dotyczących związku między spożyciem czekolady a ryzykiem udaru mózgu i doszli do wniosku, iż czekolada dzięki bogactwu flawonoidów może znacznie ograniczyć prawdopodobieństwo udaru.
Wyniki jednego z analizowanych badań z udziałem prawie 45 000 osób sugerują, że spożywanie jednej porcji czekolady raz w tygodniu może zmniejszyć ryzyko udaru mózgu o 22%.
Czekolada
"Zwłaszcza czarna czekolada dodaje umysłowi wigoru, bo zwiększa stężenie aminokwasu o nazwie L-tryptofan, a on z kolei stymuluje uwolnienie serotoniny, dzięki której mamy dobry humor"
"1001 superporad zdrowotnych" Esme Floyd
Wyniki kolejnego badania, tym razem z udziałem 1169 uczestników wykazały, że osoby zjadające przynajmniej 50 g czekolady tygodniowo, jeśli doznały udaru mózgu ich prawdopodobieństwo przeżycia było 50% wyższe w stosunku do osób nie spożywających regularnie czekolady.
Natomiast trzecie z analizowanych badań nie wskazywało na związek między spożyciem czekolady i ryzykiem udaru.
Zdaniem Sarah Sahib współautorki raportu, należy przeprowadzić dodatkowe badania naukowe, by jednoznacznie stwierdzić, czy czekolada rzeczywiste wpływa korzystnie na zdrowie układu krwionośnego, czy też po prostu osoby prowadzące ogólnie zdrowszy tryb życia zjadają więcej czekolady.
Czekolada - wartość odżywcza
| 100g produktu | energia (kcal) | białko | tłuszcz | węglowodany | sód | potas | wapń | fosfor | magnez | żelazo |
| Czekolada gorzka | 479 | 5,3 | 30 | 47 | 19 | 397 | 60 | 290 | 100 | 3 |
| Czekolada pełnomleczna | 531 | 9,2 | 30 | 56 | 58 | 465 | 245 | 235 | 70 | 3 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie "Wielkie tabele kalorii i wartości odżywczych" prof. dr I. Elmadfa, prof. dr E. Muskat
Czekolada - witaminy
| 100g produktu | witamina A | Witamina E | Witamina B1 |
Witamina B2 |
Niacyna |
Witamina B6 |
Witamina C |
| Czekolada gorzka | - | 2 | 0,04 | 0,1 | 0,8 | 0,05 | 0 |
| Czekolada pełnomleczna | 53 | 1,9 | 0,1 | 0,35 | 0,4 | - | - |
Źródło: opracowanie własne na podstawie "Wielkie tabele kalorii i wartości odżywczych" prof. dr I. Elmadfa, prof. dr E. Muskat
Patrycja Bydlińska





791 66 15 15


