Cukier a nadciśnienie
środa, 28 lipca 2010 13:25
Okazuje się, że nie tylko sól może być groźna dla zdrowia układu krwionośnego, ale również cukier, a dokładniej fruktoza, która jest cukrem prostym (składa się z jednej cząsteczki), powszechnie występującym w napojach i słodyczach.
Magazyn Journal of the American Society of Nephrology opublikował wyniki badań naukowców z University of Colorado, wskazujące, że w ramach profilaktyki i leczenia nadciśnienia warto zwrócić uwagę na spożycie słodyczy i słodzonych napojów.
Prace badawcze trwały 4 lata i wzięło w nich udział 4500 osób. Badania wykazały, że spożywanie więcej niż 74g fruktozy dziennie, co odpowiada 2,5 puszkom słodzonego napoju gazowanego, znacznie zwiększa ryzyko nadciśnienia, nawet po uwzględnieniu czynników takich jak spożycie sodu, innych węglowodanów i całkowita, dzienna wartość kaloryczna produktów.
Choć nie znamy mechanizmu oddziaływania fruktozy na ciśnienie krwi, badacze sądzą, iż być może cukier ten zwiększa wchłanianie sodu lub podnosi poziom kwasu moczowego, co może przyczyniać się do podwyższenia ciśnienia krwi w naczyniach krwionośnych.
Jak podkreślają naukowcy, związek między fruktozą a nadciśnieniem jest niejasny, w związku z czym niezbędne są dalsze badania potwierdzające wnioski płynące z dotychczasowych prac badawczych. Jednak, prowadzący badania, dr Michel Chonchol zachęca do ograniczenia tego cukru w diecie.
Patrycja Bydlińska

790 660 222









